26 apr. 2009

Västerås är ingen bra stad. Byt ut den.

Västerås. Vad ska man säga? Personligen tycker jag stan är genomrutten. En promenad genom stan avslöjar allt för mig. Här är stan där de snygga tjejerna i skolan är trebarnsmorsor vid 25. Med tre olika pappor. Det här är stan som formade Linda Rosing. Det här är stan med ett så gigantiskt Stockholmskomplex att jag inte kunde hålla räkningen på alla jag såg med AIK-tröjor eller mössor, En stad vars främsta bedrift är att man har ett höghus, Ett höghus, där ödmjukheten inte förbjöd dem att kalla det för en skyskrapa. I Västerås finna många nattklubbar, som stänger 23. Västerås är Sveriges polistätaste stad. I Västerås finns däremot så många skivaffärer att jag trodde skivkrisen hade vänt. Och kanske är det så, att Västerås är exakt fem år efter Stockholm. Skivkrisen har helt enkelt inte kommit dit än. Inte finanskrisen heller. Det kan bero på att stadens kärna består av inte ett, inte två, utan sju gigantiska köpcentror. Var man än vänder sig så befinner man sig plötsligt i en ny köpgalleria. Stan avslöjar sig dock när man ska ha en taxi. På väg ut från galleriet (konstgalleriet that is) ser jag en taxi på andra sidan gatan. Jag skyndar mig, men missar den precis. Så jag väntar. Och väntar. Till slut frågar jag en vänlig västeråsare var man kan få tag på en taxi. Hon vet inte. Ingen vet. 45 minuter senare har jag i och för sig sett en buss med en reklamskylt för ett taxibolag, men där uppgavs inget riktnummer, så jag kunde ändå inte ringa. Till slut var det någon som tipsade mig om att centralstationen hade bilar och de hade de. Hela Västerås taxiarmada, alla sju bilar, stod uppradade där nere. Jag uppgav adressen till hotellet för chauffören, som körde en bit, innan han drog upp telefonen och på sitt hemlandsspråk (serbokroatiska?) började fråga hur han skulle köra för att komma till min adress. 

Utställningen, konstnärerna, publiken, arrangörerna. Allt som rörde Books, Word, Letters, var fantastiskt. Vilket fint initiativ. Sån kultur behöver vi mer av.

I morgon ska vi berätta hur man tar sig från Västerås till Atlanta.

/Jois

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar