2 apr. 2009

Resemusik och annan musik

Musik är viktigt när man är på resa. Den senaste tiden har jag använt mig mycket av Spotify för att hitta ny eller gammal bra musik. Tänker man i termer av åka bil och öken finns det hur mycket slidegitarrmusik som helst, så det är jag nästan trött på allaredan. Fast det finns ju alltid blues.

Häromkvällen, ja natten faktiskt, fastnade jag framför en fantastisk dokumentär på SVT, Searching for the wrong eyed Jesus. Jack White från White Stripes, åkte runt i en skranglig gammal jänk i djupaste amerikanska södern och hittade den mest fantastiska musik man kan tänka sig. Dels var han i en frikyrka som skulle få Livets Ord att skaka på huvudet. Ni vet, här snackar vi inte tungotal och nådegåvor, här snackar vi extas och blidka Gud genom att klappa skallerormar. Där hittade man den kanske mest begåvad RnB-gitarrist jag någonsin hört. När bönerna steg som högst drog bandet igång lite lovsång, och den lovsången hade fått James Brown att gå hem och lägga sig. Man hittade även ett grymt band på en extremt lokal bar samt en countrydragspelare som inte var så värst grym. Fantastiskt ögongodis.

Själv skulle jag in och tanka bilen och när jag stod inne på macken för att betala fick jag syn på en... Rockskiva. I dessa tider får man vara glad för det lilla. Nu när det inte finns några skivaffärer kvar längre får man liksom ta vad som står till buds. Jag förstod plötsligt hur de hade det i Sovjetunionen på 70-talet. Då bestämde nämligen Staten vilka "rockskivor" som befolkningen ansågs kunna lyssna på utan att starta revolution. Vill minnas att det var Abba, Boney M och Beatles. Stones ansågs för farliga. Så när valfriheten i en demokrati gått så långt att vi blev kommunister ändå, börjar man fundera. Vilken skiva det blev? U2. Jag köpte den och skulle lyssna på den i finstereon hemma, men det gick inte. Lill-Adam har nämligen stoppat in någon slags plastbit i CD-inkastet så den måste repareras. Jag fick lyssna i Lill-Simons rum. Då kommer min sambo ut i köket och frågar varför Lill-Simon ligger i sängen och lyssnar på gubbrock istället för sagor...

BTM books ska till Bokfestivalen i Gbg i höst. Där är det tänkt att Simons bok ska relajsas. Kom ner dit och partaja in den med oss då. Idag hade jag dessutom ett möte med Smartbox, som säljer upplevelser i form av snygga presentböcker. De vill ha med sina presentboksupplevelser i montern i Gbg. Och sedan vill de ha några filmsnuttar som visar vilka upplevelser man kan förvänta sig till sin hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar